יום שני, 17 במאי 2010

אלופציה אראטה - גורמים וטיפול (מתוך הבלוג של יוסי לימור)


אלופציה אראטה היא תיאור של מצב פתאומי של התקרחות באיזורים שונים של הגוף בהם צומח שיער. מדובר במחלה שאינה מסוכנת, אך מלווה בנזק פסיכולוגי-חברתי ופגיעה בדימוי העצמי, זאת בעקבות השינוי החיצוני המתלווה אליה.

אלופציה אראטה - מתוך ויקיפדיהאלופציה אראטה – מתוך ויקיפדיה

(התפרסם לראשונה בבלוג של יוסי לימור)


למרות שרבים לא מודעים למחלה, האלופציה אראטה הינה מצב שכיח למדי, ומתרחשת בכל שכבת גיל. ההנחה היא שככל שגיל תחילת המחלה נמוך יותר, אופן הופעתה של המחלה יהיה קשה יותר. על פי הסטטיסטיקה הסיכוי לחלות במחלה הוא 1.7 אחוז, כשחמישית מהמקרים מתחילים כבר בגיל הילדות. מחקרים במערב הראו שהמחילה שכיחה באופן שווה בין המינים, לעומת מחקרים אחרים ממדינות ערב והודו, שהראו כי המצב שכיח יותר בבנות. ב-60 אחוז מהמקרים הנגע הראשון מופיע לפני גיל 20.

(למאמרים נוספים: כל השיער)

קצת סטטיסטיקה

מחקרים רבים הראו כי יש קשר בין מחלות אטופיות כמו עור, נזלת ואסטמה לתחלואה באלופציה אראטה. בין 10 ל- 50 אחוז מהחולים באלופציה אראטה חולים גם במחלות אטופיות. כעשירית מהחולים עם אלופציה סובלים מהפרעה בבלוטת התריס ושכיחות ויטיליגו בחולי אלופציה גבוהה פי 4 מזו שבאוכלוסיה הכללית. מחלות אוטו-אימוניות אחרות תוארו עם אלופציה כגון : זאבת אדמנתית, סכרת נעורים, ריאומטואיד ארתריטיס, מיאסטניה גראביס, אולצרטיב קוליטיס ועוד.

(לפרטים על הכותב: יוסי לימור)

בכ- 85 אחוז האלופציה אראטה פוגעת באיזור אחד או במספר איזורים קטן, אך אינה מתפשטת לכל האיזורים מכוסי השיער בגוף. האיזור הנגוע הופך לנטול שיער לחלוטין תוך זמן קצר, או שהוא מכוסה בשיערות שבורות וקצרות שניתן להסירן על ידי משיכה קלה בלבד. ישנם חולים המדווחים על הרגשת עיקצוץ או כאב קל בטרם הופעתו של הנגע.

על הגורמים למחלה, דרכי טיפול ופתרונות קוסמטיים: כל השיער

תגובה 1:

  1. טיפול שעזר לי להחלמת האלופציה - מריחת ג'ינג'ר על איזור הקרחת

    היתה לי במשך כשנתיים אלופציה אראטה (alopecia areata) שבאה לידי ביטוי כקרחת יחידה בזקן (בגודל של כ-5 ס"מ בשיאה).
    קראתי מחקרים וניסיתי מספר טיפולים כאשר זה שלבסוף הצמיח את השיער היה גירוד ג'ינג'ר ומריחתו על איזור הקרחת - צמיחה חלקית נראתה כבר לאחר מספר שבועות ותוך 3 חודשים השיער צמח בחזרה (אם מישהו מתכוון לנסות זאת בבקשה קודם היכנסו לקישור האתר שמופיע בהמשך וקראו מספר אזהרות חשובות שיש להקפיד עליהן)
    גורמים חיוניים נוספים להחלמה: רמה תקינה של ויטמין D, הימנעות מלחץ, אכילת סיבים תזוניים (נפוץ בעיקר בפירות וירקות)

    כדי להנגיש את הידע לכמה שיותר אנשים פתחתי אתר באנגלית (אולי תרגם אותו בעתיד גם לעברית) אשר מפרט את ההתנסויות שלי כולל תמונות מעקב (מה עזר ומה לא), איך להכין את הג'ינג'ר וטיפולים אלטרנטיביים מבוססי מחקרים אחרים שאפשר לנסות:
    https://resolvealopecia.wordpress.com/

    בהצלחה ואם יש שאלות מוזמנים לשאול אותן בהערות באתר!

    השבמחק